fbpx

Yopla zet duurzaamheid op het menu van horeca en cateringbedrijven

Yopla zet duurzaamheid op het menu van horeca en cateringbedrijven

Kansrijke en impactvolle startups de ondersteuning geven die ze verdienen, Tilburg University, Fontys, Avans hogeschool, Gemeente Tilburg en Midpoint Brabant maken er werk van met het initiatief Startups for Society. Waar bevlogen jonge ondernemers werken aan oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken zoals klimaatverandering, krapte op de arbeidsmarkt en druk op de zorg. In dit verhaal spreken we Purvi Sankhla, met Yopla zet zij duurzaamheid op het menu van horeca en cateringbedrijven.

 

Duurzaamheid op het menu zetten

Yopla is een tool die het makkelijker maakt om duurzame en milieuvriendelijke keuzes te maken. De tool is beschikbaar voor de B2B-markt en maakt gebruik van AI om de precieze Co2-footprint van ons voedsel te bepalen.

Een bezoekje aan de website van Yopla onthult de slogan: ‘Zet duurzaamheid op het menu’. Het idee voor Yopla ontsprong in Purvi’s geboorteland: India. “Ik groeide op in een landelijke omgeving en was altijd al geïnspireerd in de eenvoud van een duurzaam leven. Ik ben ervan overtuigd dat mensen en bedrijven door middel van de juiste tools eenvoudig en gemakkelijk duurzamere keuzes kunnen maken. Eigenlijk is Yopla dus een overbrugging tussen een traditionele levensvisie en de technologische gemakken van onze moderne tijd.”

“Yopla is met name gericht op de B2B-markt, hoewel consumenten er ook gebruik van kunnen maken”, vertelt Purvi. “Denk hierbij aan bedrijven in de voedselindustrie: restaurateurs, cateraars, café’s en hotels. Zij kunnen Yopla gebruiken om de gemaakte keuzes op voedselgebied te evalueren en te verbeteren: zo kun je bijvoorbeeld per maaltijd precies zien wat de Co2-uitstoot is. Zo kunnen deze bedrijven gemakkelijk zien waar de verbeterpunten liggen.”

 

Deelname aan The Connection

Purvi was deelnemer van The Connection, Dit evenement brengt inspirerende startup-founders en stakeholders samen om te verbinden, te leren en te groeien. Waar ze Yopla pitchte aan het publiek en tevens een million dollar question mocht voorleggen aan een sparring partner uit het netwerk van Station88 en Midpoint Brabant. Voor Purvi een mooie kans om Yopla in the picture te zetten, vertelt ze. “Ik vond het heel leuk om mee te doen, in de eerste plaats om te netwerken met andere ondernemers en het enthousiasme van de andere deelnemers te ervaren. Daarnaast is onze branche de voedselindustrie, en daar waren ook een aantal andere deelnemers werkzaam in. Naderhand hebben we nog gesprekken gehad met twee bedrijven waarmee we mogelijk een samenwerking aan kunnen gaan. Qua netwerkmogelijkheden levert het dus zeker wel wat op.”

De combinatie van een leuke sfeer en gericht netwerken sprong er voor Purvi uit, vertelt ze. “Het was netwerken op een heel ontspannen en ongedwongen manier. Onze vraag had te maken met community building: wij willen graag een gemeenschap van gelijkgestemden bouwen, waardoor de eensgezindheid om klimaatverandering aan te pakken nog groter wordt. De discussie die daarop volgde -en op de vragen van de andere deelnemers- was erg interessant.

De toekomst voor Yopla

Purvi, Oscar en Manisha zijn hard aan het werk om Yopla bij mogelijke klanten onder de aandacht te brengen, vertelt ze trots. “We staan de komende tijd op verschillende pitch-events, in zowel binnen- als buitenland. Verder zijn we uiteraard met een hoop bedrijven in gesprek, zowel in de horeca als catering, om de pilotversie van Yopla te testen. We zijn op zoek naar trendsetters in de foodsector die daar deelgenoot van willen worden. Dat betekent dat er groei in Yopla zit.”

Contact

Wil jij ook met jouw startup de volgende stap zetten? Neem dan contact op met de business developers van Midpoint Brabant www.midpointbrabant.nl/startups.