Een uitleg in ‘gewoon’ Nederlands
Wet- en regelgeving… Het is niet ieders’ favoriete hobby. Gelukkig denkt Midpoint Brabant collega Tanya Bakker daar anders over. Sterker nog, ze is expert op het gebied van duurzame wet- en regelgeving en altijd als eerste op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, en daar maken wij dankbaar gebruik van. In dit artikel hebben we een uitgebreid gesprek met Tanya voor jou samengevat. In begrijpelijke taal vertellen we je de ins & outs van de verplichte duurzaamheidsrapportage (CSRD) voor grote bedrijven en de ingrijpende gevolgen hiervan op het mkb.
De CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) is de opvolger van de NFRD (Non-Financial Reporting Directive). Het is een onderdeel van het European Action Plan voor Sustainable Finance. Kort samengevat is deze verplichting bedoeld om de overgang naar de duurzame economie te versnellen. De CSRD-regelgeving behandelt vier belangrijke punten, namelijk:
Grote bedrijven zijn al vanaf 2024 verplicht hierover te rapporteren en dat heeft ook gevolgen voor mkb-bedrijven. Meer uitgebreide informatie vind je in dit artikel.
Heb jij CSRD-plichtige klanten? Als jouw bedrijf onderdeel is van een toeleveringsketen dan moet je in staat zijn de gevraagde CSRD informatie aan te leveren. Het kan dus zo maar gebeuren dat jij op een dag een belletje krijgt van je favoriete klant met vragen over jouw duurzame productie, denk dan bijvoorbeeld aan CO2 emissies of arbeidsomstandigheden. Zakelijk gezien wordt de duurzaamheidsrapportage een voorwaarde voor samenwerking met grote bedrijven, dus op deze manier kun je als mkb-er op korte termijn al met de duurzaamheidsrapportage te maken krijgen.
Stel je voor dat je een metaalproductiebedrijf hebt waarin je plaatwerk levert aan een producent van een snoepautomaat. Deze producent is CSRD-plichtig en vraagt daarom ook naar jouw sociale beleid, je CO2-footprint en de inspanningen die je doet om je impact op het milieu te verminderen. Kun je deze informatie niet leveren? Dan kan deze producent niet voldoen aan de CSRD-eisen. Het gevolg? Je loopt een groot risico om je favoriete klant kwijt te raken.
Bovendien doe je je klant een enorm plezier als je proactief rapporteert over je duurzame bedrijfsvoering. Het scheelt de klant enorm veel tijd en geld waardoor je een voorkeurspositie kunt creëren, maar laten we eerlijk zijn: eenvoudig is het niet.
Dankzij een bijdrage van Regio Deal, kunnen Tilburg University en Midpoint Brabant mkb bedrijven helpen met deze uitdaging. Er start een project om hulpmiddelen te ontwikkelen waarmee mkb-bedrijven makkelijker aan de CSRD-verplichting kunnen voldoen. Bedrijven, accountants en adviesbureaus zijn van harte welkom om aan dit project deel te nemen. Ook meedoen? Laat het weten via tanyabakker@midpointbrabant.nl
Wil je zelf aan de slag met de duurzaamheidsrapportage? Laat je dan adviseren door je accountant, een duurzaamheidsadviseur of bedrijfsadviseur die bekend is met de CSRD. Start vast met de rapportage over onderwerpen die van belang zijn voor interne en externe belanghebbenden (punt 1 van de CSRD-rapportage).
Bedrijven worden aangemoedigd om duurzamer te werken en te produceren. Dat levert naast meerwerk ook veel voordelen op:
Heb jij vragen over de CSRD? Stel je vraag via info@up-new.nl of via een commentaar onder het social media bericht. Dan wijden wij er een nieuw artikel aan.
Wil je op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen rondom dit thema of andere onderwerpen rondom circulair ondernemen? Volg dan Up New via LinkedIn.